مقالات

نحوه‌ی کتابخوانی با کودکان

  • درمورد تصاویر سؤالاتی بپرسید

کودکان در دوره‌ی ۱۶ تا ۲۴ماهگی، بیشتر از هر زمان دیگری در زندگی‌شان، به‌طور روزانه کلمات را می‌آموزند. اولین و آسان‌ترین کلماتی که کودک یاد می‌گیرد، از طریق نشان‌دادن تصاویر کتاب است: کلماتی مانند «سگ» و «درخت». اگر تصویر یک سگ را می‌بینید، از کوچولوی خود بپرسید «سگ رو می‌بینی؟» یا «سگه چه رنگیه؟» این دانش اولیه‌ی لغات به کودکان کمک می‌کند سریع‌تر کلمات دیگر را یاد بگیرند.

  • راحت صداهای عجیب‌‌وغریب و ادای شخصیت‌ها را دربیاورید

م! ما! بنگ! این صداها ممکن است خجالت‌آور به‌نظر برسند، ولی بچه باید آنها را بشنود. تازه خوشش هم می‌آید که شخصیت بامزه‌ی شما را ببیند. موریسون می‌گوید انواع صداها و اداهایی که درمی‌آورید، یکی از مهارت‌های سوادآموزی ابتدایی است که درنهایت به آنها کمک می‌کند صداها و واحدهای کلامیِ سازنده‌ی کلمات را تشخیص دهند. تشخیص‌دادن و شنیدن این واحدهای صدایی به کودک کمک می‌کند بتواند کلمات کامل را ادا کند.

  • از کودک خود بخواهید آخر کتاب را حدس بزند

فکر می‌کنی موشه وقتی همه‌جا رو به‌هم ریخت، چی‌کار می‌کنه؟» «فکر می‌کنی هارولد بعدش چی رو نقاشی می‌کنه؟» وقتی از کودک‌تان می‌خواهید حدس بزند بعدا در داستان چه اتفاقی می‌افتد یا به‌یاد بیاورد قبلا چه اتفاقی افتاده بود، به او کمک می‌کنید بعدا بتواند خودش کتاب بخواند. بعدا وقتی بچه برای اولین بار کتابی یک‌فصلی را برمی‌دارد که بخواند، به‌راحتی می‌تواند به‌یاد بیاورد قبلا چه اتفاقی افتاده بود. این مهارت اساسی باعث می‌شود خواندن جذاب‌تر باشد. کدام کودکی دلش نمی‌خواهد بتواند آخر کتاب را حدس بزند؟ این روش حتی به بچه کمک می‌کند قصه‌گوی بهتری شود.

  • درمورد نکاتِ واضح حرف بزنید

به چیزهایی اشاره کنید که برای شمایی که بزرگ‌سال هستید، واضح به‌نظر می‌رسند، مثلا اسم نویسنده را به او بگویید و بپرسید که نویسنده چه کار می‌کند. به کودک نشان دهید چطور کتاب را نگه دارد. نشان دهید چطور جمله‌ها را از راست به چپ بخواند. نشان دهید ورق‌زدن چطور است. دانستن این قدم‌های اولیه‌ی کتاب‌خواندن باعث می‌شود وقتی موقع مناسب فرارسید، خواندن مستقل برای کودک‌تان آسان‌تر باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.